Minnet av en perfekt student

När löven blivit
gula och dom
övergivna äpplena
på grenarna är
ruttna och oätliga
sitter jag & ojar
mig över ett glas
nyponsoppa

Kaffet är kallt
& ölen är varm
så det är väl lika
bra att strunta i
allt & lägga ner

Som de lyckliga
kompisarna sa

En matinéfilm från
1945 och stackars
Jack förgyller min
tillvaro på tidig
måndagsförmiddag

Liggandes i
fosterställning

Då tankarna på
dig brukade förgylla
bäst

Då isen var tunnare,
löven allt grönare
& ölen allt kallare

Jag önskar att
jag då skulle
tagit mod till mig
& kastat ned
mina minnen i
havsdjupet och
låta de ätas upp
av en fisk

Ståendes
rakryggad
& stolt

Då matinéfilm &
stackars Jack inte
behövdes

Då minnet av
en misslyckad
nyårsfest bara
var nånting man
inte tänkte på

Då minnet av
en perfekt student
bara var nånting
man skrattade åt

Då minnet av
en idiotisk fyllegrej
var nånting man
bara strök ett
streck över

Det enda som
begraver dessa
minnen är en
enda stor klyscha

Tack för danserna
Tack för tårarna
på kinderna och
stjärnorna på
himlarna

Inget spelar så
stor roll längre
så länge man har
Fairytale of New York

Känner mig
som en töntig
13-årig popbrud
med stjärnor
under ögonen

Men det kanske
jag är också

Det är ju inte
mitt påhitt det
där med identitet

Kommentarer
Postat av: Louise

hur skulle den perfekta studenten vara då missen?

2009-11-20 @ 17:05:45
URL: http://louisekarin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0